[SOLVED] Transfer danych po uruchomieniu systemu

Jesteś nowy na forum? Przeczytaj ...

Home Fora Forum wsparcia Inne [SOLVED] Transfer danych po uruchomieniu systemu

Ten wątek zawiera 14 odpowiedzi, ma 3 uczestników, ostatnio zmodyfikowany przez azja azja 6 miesięcy, 4 tygodni temu.

Oglądasz 15 posty - 1 do 15 (z 15 ogółem)
  • Autor
    Posty
  • #6781
    majo
    majo
    Moderator

    Tuż po włączeniu Routera i uruchomieniu Manjaro widzę, że miał miejsce transfer danych: odebrane – ok 35-39 MB i wysłane – kilkaset KB .
    Wiem, że system sprawdza, czy pakiety są aktualne oraz czas, jednak nie wydaje mi się, aby wymagało to prawie 40GB transferu.
    Czy wg Was to jest normalne zachowanie systemu i czy macie podobne wskazania?

    Manjaro [stable] LTS, Xfce - tego używam

    #6803
    azja
    azja
    Moderator

    … 35MB transferu nie oznacza tyle w plikach. Trzeba brać pod uwagę, że pewna ilość tej wartości, to narzut czysto techniczny, związany z nawiązaniem i utrzymaniem połączenia. Kilka MB (obecnie niecałe 7), to bazy pacman’a (/var/lib/pacman/sync/*.db). Warto zastanowić się, czy jakieś konkretne aplikacje (nie systemowe) nie generują tego ruchu: Firefox (dodatki i safebrowsing), antywirus (bazy), firewall (np. pgl), dysk sieciowy, klient pocztowy, czy inne, które mogą aktualizować swoje dane.

    Nie zadawaj pytania, jeżeli nie jesteś gotów usłyszeć odpowiedzi

    #6807
    majo
    majo
    Moderator

    @azja
    Sprawdziłem to, co zasugerowałeś i – wg mnie – żaden z wymienionych przypadków nie ma miejsca.
    Więc po kolei.
    Zrobiłem trzy testy, restartując każdorazowo Router i za każdym razem odpalając przeglądarkę w w trybie palemoon -safe-mode / firefox -safe-mode, aby sprawdzić stan Routera bez aktywnych dodatków i moich ustawień przeglądarek (jednak efekty okazały się takie same, jak przy normalnym trybie uruchamiania przeglądarek).

    Test nr 1 – Aktualne używane Manjaro 17[stable], kernel 4.9.79-1. Wynik: pobrane 37,7 MB i wysłane 0,6 MB

    Test nr 2 – Manjaro 16.10 odpalane z USB. Wynik: pobrane 8,9 MB i wysłane 0,3 MB.
    Wniosek: ciągle dużo, choć 4 razy mniej niż w teście nr 1.

    Test nr 3 – Slitaz 5, rezerwowy system, odpalany z dysku. Wynik: pobrane ok 1 KB i wysłane 0,3 KB (kilobajty – nie pomyliłem się).
    Wniosek: Narzut techniczny jest symboliczny, liczony w bajtach (może kilobajtach).

    Wracając do aktualnie używanego Manjaro, sprawdziłem zawartość /var/lib/pacman/sync/*.db . Daty tych plików są starsze (o dzień i więcej) niż data testów, więc to też nie jest problem aktualizacji baz pacmana.

    Nie używam, ani antywirusa (na marginesie, uległem sugestii na poprzednim forum Manjaro, aby nie używać antywirusów, choć w kontekście obecnego tajemniczego transferu, zaczynam wątpić, czy postąpiłem właściwie :) ), ani dysków sieciowych, ani programu pocztowego włączającego się automatycznie, ani żadnych innych tego typu programów.

    Używany firewall, GUFW, ze standardowymi ustawieniami, wydaje mi się, nie powinien każdorazowo generować 35 MB transferu.

    Wszystko wskazuje na to, że to Manjaro generuje mi ten ruch (w sumie ok 1,5-2 GB miesięcznie – to dużo).
    Chyba że mam jakiegoś malware (choć mam nadzieję, że nie).

    A jak jest u Was ? Chciałbym mieć jakiś punkt odniesienia.

    Manjaro [stable] LTS, Xfce - tego używam

    #6809
    azja
    azja
    Moderator

    … jeżeli wyniki mają być porównywane ze sobą, to podaj metodologię. Napisz jakich programów i w jaki sposób używasz do mierzenia transferu.

    Nie zadawaj pytania, jeżeli nie jesteś gotów usłyszeć odpowiedzi

    #6812
    majo
    majo
    Moderator

    Dane o transferze odczytuję bezpośrednio ze strony routera http://192.168.8.1 i to, wg mnie, jest najbardziej wiarygodne źródło, pokazujące transfer przechodzący przez to urządzenie.
    Znane mi routery pozwalają na dostęp do takich informacji, albo za pomocą strony routera, albo na wyświetlaczu routera (jeśli takowy istnieje).

    Nie korzystam z żadnych programów.

    ( Sprawdziłem właśnie posiadane programy i one pokazują inne dane niż router!
    Aktualnie wg routera: Dane odebrane / wysłane: 195 MB / 37 MB
    wg hardinfo oraz wg Linux Process Explorer: 275 MB / 95 MB
    Skąd te różnice? Nie mam pojęcia. )

    Manjaro [stable] LTS, Xfce - tego używam

    #6815
    azja
    azja
    Moderator

    … ze sposobu mierzenia się bierze. Wszystko jest interpretacją, dlatego zasugerowałem ujednolicenie pomiarów.
    ‚harinfo’ -> to literówka i miałeś na myśli ‚hardinfo’?

    Nie zadawaj pytania, jeżeli nie jesteś gotów usłyszeć odpowiedzi

    #6817
    majo
    majo
    Moderator

    Tak, miałem na myśli „hardinfo” . Literówkę już poprawiłem – dzięki za info.

    Jeśli zaś chodzi o dane transferu, to te które widzę na stronie routera, pokrywają się z informacją o transferze na koncie u dostawcy internetu, więc jestem pewien, że dane są poprawne.

    Na chwilę obecną jest tak:
    wg routera: Dane odebrane / wysłane: 422 MB / 82 MB
    wg hardinfo oraz wg Linux Process Explorer: 581 MB / 197 MB

    Nie widzę żadnej reguły w porównaniu do wcześniejszego odczytu.
    Natomiast ilościowo większe dane z programów linuksowych (, które prawdopodobnie zawierają dodatkowe przepływy w ramach systemu), są niewiarygodne w odniesieniu do danych, które faktycznie przechodzą przez router (za co finalnie płacę).

    Edit (14.02)
    Od razu, po uruchomieniu systemu, są rozbieżności pomiędzy wskazaniami routera i programami pod Linuksem:
    wg routera: Dane odebrane / wysłane: 37 MB / 0,6 MB
    wg hardinfo oraz wg Linux Process Explorer: 41 MB / 1,3 MB

    Manjaro [stable] LTS, Xfce - tego używam

    #6821
    azja
    azja
    Moderator

    … nie traktowałbym jednego pomiaru za poprawny, a drugiego za niepoprawny – wszystko zależy od metodologi, która może być różna i dawać różne rezultaty, ale oba mogą być prawidłowe (chociażby najprostszy przykład – użycie różnych jednostek: MB i MiB). Problem jest, poza tym, wtórny i zupełnie nie istotny w tym przypadku – w obu pomiarach wartości, są na tyle duże, że uważasz je za podejrzane.
    … użyj jakiegoś soft’u do monitorowania ruchu sieciowego – uruchom go, po czym podłącz sieć i patrz co i dokąd/skąd idzie. Nie poradzę Ci co nadawałoby się najlepiej, bo używam takich narzędzi nadzwyczaj sporadycznie i w znikomym zakresie.

    Nie zadawaj pytania, jeżeli nie jesteś gotów usłyszeć odpowiedzi

    #6822
    majo
    majo
    Moderator

    Jeśli chodzi o wiarygodną metodę pomiarów, to dla mnie wiarygodną wartością, jest ta, którą widzę na moim koncie u dostawcy internetu (i za co jestem obciążany). A ta pokrywa się ze wskazaniami routera, więc przyjmuję, że jest poprawna.
    Podawałem wszędzie wartości dziesiętne w MB (nie informatyczne MiB).

    ( Programy hardinfo oraz Linux Process Explorer wymieniłem jedynie w odpowiedzi na twoje wcześniejsze pytanie dotyczące posiadanych programów, natomiast mi w zupełności wystarczy wskazanie routera. )

    Jest tak, jak piszesz, że wartości są podejrzanie wysokie.
    Dlatego proszę Ciebie i innych o podanie, jaki macie transfer od momentu włączenia komputera do pojawienia się gotowego do pracy systemu. Chciałbym z grubsza wiedzieć, czy będzie to rzędu kilku KB czy kilku/kilkudziesięciu MB (jak to jest u mnie).

    Manjaro [stable] LTS, Xfce - tego używam

    #6837
    azja
    azja
    Moderator

    … korzystam z systemu w sposób dość specyficzny – m.in. restartuję go tak rzadko, jak to możliwe, a sieć uruchamiam ręcznie. Postaram się jednak znaleźć w weekend odrobinę czasu, poexperymentować i dać znać.

    Nie zadawaj pytania, jeżeli nie jesteś gotów usłyszeć odpowiedzi

    #6841

    wiini
    Forumowicz

    Witam,
    u mnie pokazało 38.3MiB, nie wiem co tyle wzięło. Co prawda pokazało 1 aktualizację, ale nie sądzę aby to było przyczyną.

    #6846
    majo
    majo
    Moderator

    Dzięki Wam za pomoc.
    Skoro mam podobnie jak wiini, to jest to chyba przypadłość Manjaro, a nie malware.
    Założyłem wątek na forum manjaro.org. Zobaczymy, co z tego wyniknie.

    Manjaro [stable] LTS, Xfce - tego używam

    #6853
    azja
    azja
    Moderator

    … moja instalacja nie jest reprezentatywna, bo zazwyczaj usypiam system, a sieć włączam wtedy, gdy jest potrzebna, ale:
    # świeżo uruchomiony system, po update’ach;
    # hardinfo pokazuje 0,00 transferu, bo sieć jest wyłączona (software’owo);
    # włączam sieć – nic, zero reakcji;
    # uruchamiam pamac’a – nic;
    # przechodzę do zakładki ‚Aktualizacje’ i:

    RECEIVE   SENT
    37,88MiB  0,89MiB

    pamac ściąga bazy – dokładnie tyle ważące, ile było przychodzącego ruchu. Do lokalizacji:
    /tmp/pamac-checkdbs/

    Nie zadawaj pytania, jeżeli nie jesteś gotów usłyszeć odpowiedzi

    #6890
    majo
    majo
    Moderator

    Dzięki za info.
    Mamy już zatem jasną sytuację, że za ten relatywnie duży (ok 37 MB) transfer odpowiada Pamac, który nie wiedzieć czemu, każdorazowo podczas sprawdzania aktualizacji ściąga, zarówno pliki /var/lib/pacman/sync/*.db (ok 6,5 MB), jak i pliki /var/lib/pacman/sync/*.files (ok 30,3 MB).
    W przeciwieństwie do niego, pacman, podczas sprawdzania aktualizacji ściąga tylko pliki /var/lib/pacman/sync/*.db i to mu wystarczy.

    Dziękuję wszystkim forumowiczom za pomoc.

    Temat „podejrzanego” transferu rozwiązany. Proszę Admina o dodanie do tematu wątku przedrostka [Solved].
    PS
    Pytanie do Adminów: Czy jest możliwość ustawienia skryptu Forum tak, aby autor wątku, nawet po kilku dniach, mógł samodzielnie dodać przedrostek [Solved] do tematu wątku?

    Manjaro [stable] LTS, Xfce - tego używam

    #6896
    azja
    azja
    Moderator

    … dzięki plikom *.files, jak sądzę, masz zakładkę ‚Pliki’ w pamac’u. Off-line, bez każdorazowego sięgania do server’ów.

    Nie zadawaj pytania, jeżeli nie jesteś gotów usłyszeć odpowiedzi

Oglądasz 15 posty - 1 do 15 (z 15 ogółem)

Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć w tym wątku.